Åk tåg – Detta gällde sommaren 2020 – För hösttrafiken se startsidan
Det finns många anledningar att gilla att åka tåg. Inte bara på sommaren utan även på hösten! De äldre påminns hur det var, de yngre får en inblick i historien. Andra fascineras av det mekaniska, våra lok och arbetet med att hålla våra gamla tåg i drift. Skaket, dunket och visselpipan. Att få se en del av Gotland som man vanligen inte ser annars. Vi ser många glada miner på våra passagerare!
Tågtider – gällde sommaren 2020
Tåg, avgick under sommaren 2020 enligt följande:
- 7 juni — 30 augusti: söndagar
(30 augusti – Museijärnvägens dag – enligt särskild tidtabell) - 24 juni—15 augusti: även onsdagar, torsdagar och lördagar
- Avgångar från Hesselby station: 10:50, 12:40, 14:10, 15:40
- Avgångar från Roma station: 11:35, 13:25, 14:55, 16:22* (* Endast till Hesselby station)
x = Tåg stannar vid behov, P= Persontåg, p= Tåg stannar endast för påstigande, *= tåget går endast till Hesselby station. Tågen framföres med motorlok. Vid Tule station görs i riktning mot Roma station ett cirka 12 minuters uppehåll för guidning som sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan
Husdjur kan normalt medfölja i den stora röda personvagnen, som är märkt SJ 876. Ta kontakt med personalen om denna vagn inte är med i tåget.
Biljetter
Hesselby—Roma station (priser 2020):
- Tur & retur: Vuxna 130 kr, barn 3–15 år 65 kr
- Enkel: Vuxna 90 kr, barn 3–15 år 45 kr
- Familjebiljett: 350 kr (gäller tur & retur)
- Heldagsbiljett person: 270 kr barn: 135 kr
Länk till fullständig prislista. Kontakta oss gärna för ytterligare information.
Stationer och hållplatser
Hesselby station (Hy), 6,5 km från Roma
Stationshuset uppfördes inför Slite–Roma Jernvägs (SlRJ) öppnande 1902. Stationen var den största mellanstationen på järnvägen.
Vid Hesselby är alla järnvägsbyggnader bevarade och stationen är idag byggnadsminne. Att den benämndes Hesselby berodde på att det även fanns en hållplats norrut, Dune, i Dalhems socken. Hesselby är ett namn efter en gård i närheten.
Ett par år efter nedläggningen 1953, fungerade stationshuset som postkontor. Stationen helrenoverades av Föreningen Gotlandståget mellan 1972 och 1974 till 1902 års skick.
Hesselby station är alltid bemannad under våra trafikdagar.
Ekens hållplats (En), 5,8 km från Roma
Hållplatsbyggnaden uppfördes 1995 som en förminskad replik av en liten gotländsk banvaktsstuga. Skivsignalen sattes upp 2012 och är en replik av en typ som fanns på flera platser på Gotland. Hållplatsbyggnaden har inretts 2019 och hyrs ut med två bäddar.
Eken är minst sexhundrafemtio år gammal och numera ihålig efter ett blixtnedslag i mitten av 1800-talet. Eken är ett naturminne sedan 1969. Vid Eken finns bord och bänkar för den fikakorg som kan köpas i Jernvägscaféet.
Munkebos hållplats (Mus), 5,3 km från Roma
Järnvägen Eken–Munkebos samt gamla hållplatsen vid Munkebos anlades på våren 2007. Hållplatsen var tillfällig och flyttades 2013 till Tomtevägen. Där har en träperrong byggts.
Nygårds hållplats (Nys), 4,5 km från Roma
Nygårds hållplats ligger nära gården Nygårds, där Hotell Dalhem har sin verksamhet.
Tule station (Te), 3,7 km från Roma
Tule station byggdes 1902 och var Halla sockens hållplats på Slite–Roma Jernväg (SlRJ). Hållplatsen hade två spår, lastkaj, ett mindre lantmannamagasin, hållplatshus, lada, uthus och jordkällare. Samtliga byggnader är bevarade och är byggnadsminnesförklarade.
På Tule station har vi visualiserat 40-tal med en stålsemafor som kommer från Vimosågen på Inlandsbanan och som har renoverats på GHJ.
Sista persontåget rullade förbi Tule hållplats på kvällen den 9/6 1953. Sockerbetor transporterades dock på banan även på höstarna 1953–56. Räls och slipers revs upp 1958. Stationsområdet med hus såldes 1961 till Tules sista platsvakt Carl Larsson.
Tule är numera en mötesstation vid de tillfällen vi har tvåtågstrafik. Övriga trafikdagar stannar alla tåg från Hesselby vid Tule för ett guidat uppehåll som sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.
Tule station ägs av Tulestiftelsen som är knuten till Föreningen Gotlandståget. Stationshuset hyrs ut, främst sommartid, till medlemmar och turister. Länk: http://forening.gotlandstaget.se/tule-station/
Kambshagtorp hållplats (Kht), 3,2 km från Roma
Kambshagtorp hållplats är ett exempel på en gotländsk hållplats på 50-talet. Hållplatskuren kommer från Stora Vede hållplats i Follingbo. Den flyttades efter nedläggningen till Hellvi där den blev lekstuga. Tack vare den välvillige ägaren kunde föreningen ta över hållplatskuren som sedan renoverades hos GHJ. Sedan 2013 pryder den sin plats vid vår järnväg.
Man kan stoppa tåget med hjälp av påstigningstavlan vid hållplatsen och biljett köps ombord.
Roma Kungsgård station (Rok), 1,1 km från Roma
Roma Kungsgård station ligger 800 meter sydost från Kungsgården. Stationen har ett mötesspår och har anlagts för besökarna till Kungsgården. På SlRJ fanns aldrig någon hållplats på platsen.
Stationshuset stod från början i Boge nära Slite. Boge kommun köpte inga aktier i SlRJ och fick därför inget riktigt stationshus utan bara detta stationshus med en väntsal med kamin samt ett litet rum för resgods och liknande.
Efter järnvägens nedläggning flyttades stationshuset till Hellvi. När föreningen hittade det flyttades det hösten 2012 till Tule station där det renoverades.
I stationshuset finns nu en väntsal med kamin och en liten biljettexpedition med en biljettlucka som kommer från den nu rivna Hogrän station.
På Roma kungsgård har vi visualiserat 40-tal med en stålsemafor som kommer från ÖSlJ och som har renoverats på GHJ.
Roma kungsgårds station är oftast obemannad. Biljett kan köpas i receptionen uppe vid kungsgården, eller ombord på våra tåg.
Roma station (Ra), 0 km
Roma station ligger i den norra delen av Roma stations gamla stationsområde. Den ursprungliga Roma station hade linjer mot Visby, Burgsvik, Klintehamn och Slite och bangården hade som mest nio spår. Stationshuset där är idag ombyggt till lägenheter och den gamla bangården är bebyggd.
Föreningen har i samband med banutbyggnaden 2014–2015 byggt en ny station med tre spår. Förberedelser har gjorts för att spåransluta den gamla vändskivan. Idag finns bara betongkransen kvar. Planering har gjorts för att återuppbygga det gamla åttkantiga vattentornet som stod utmed linjen mot Visby.
Roma nya stationshus är det gamla stationshuset från Österport i Visby. När en pressbyråkiosk med väntsal byggdes som ersättning så flyttades stationshuset 1956 till Norrlanda. I Norrlanda användes huset som jaktstuga och var i ett mycket dåligt skick när föreningen fick överta det. Huset flyttades till Hesselby där en renovering påbörjades av Kent Klasén. I oktober 2014 hade en grund byggts i Roma och stationshuset flyttades till Roma.
På Roma station visualiserar vi 50-talet med lyktstolpar i original från Roma gamla station och så småningom fungerande ställverk och ljussignaler.
Roma station är ofta bemannad vid trafikdagar. Är stationen obemannad kan du köpa biljett ombord på tåget. Medtag då kontanter eller betala med Swish.